Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności w celu realizacji usług. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
-
Wszystkie kategorie
- GAŚNICE
- ZESTAWY P.POŻ.
- AKCESORIA DO GAŚNIC
- SZAFKI, SKRZYNKI
- SERWIS +
- ZNAKI i INSTRUKCJE
- HYDRANTY
- ARMATURA P.POŻ.
- APTECZKI i AED
- ZABEZPIECZENIA P.POŻ.
- SPRZĘT OCHRONNY
- Do BUTLI GAZOWYCH
- Produkty
- Zastosowania
- Porady eksperta
- Katalogi
- Kontakt
- Szukaj
- Moje konto
- Ulubione
-
Koszyk
0
-
Koszyk (0)Koszyk jest pustyDo bezpłatnej dostawy brakuje -,--Darmowa dostawa!Suma Netto 0,00 złSuma Brutto 0,00 złCena uwzględnia rabaty
-
Jak dochodzi do pożaru baterii i dlaczego jest on tak niebezpieczny?
2025-01-30 09:40:00
Baterie litowo-jonowe są powszechnie stosowane w wielu urządzeniach elektronicznych, jednak ich potencjalne zagrożenie pożarowe budzi coraz większe obawy. Wynika to z dążenia producentów do maksymalizacji pojemności energetycznej przy jednoczesnym minimalizowaniu rozmiaru i masy ogniwa. W efekcie baterie są ciasno skonstruowane, a warstwy ochronne anody i separatora bywają bardzo cienkie, co czyni je podatnymi na uszkodzenia.
Mechanizm zapłonu baterii
Największe ryzyko pożaru występuje w przypadku baterii NMC (niklowo-manganowo-kobaltowych).
Może do niego dojść na skutek:
- Przegrzania baterii – np. poprzez użycie nieprawidłowej ładowarki, ekspozycję na wysoką temperaturę otoczenia lub uszkodzenie mechaniczne.
- Uszkodzenia mechanicznego – np. upadek baterii, który prowadzi do mikrouszkodzeń warstwy ochronnej anody.
Gdy temperatura baterii osiągnie około 80°C, warstwa ochronna anody zaczyna się degradować. Dochodzi do reakcji litu z rozpuszczalnikami w elektrolicie, co powoduje dalszy wzrost temperatury. Jeśli temperatura wzrośnie do 150-180°C, uszkodzeniu ulega separator, a zwarcie wewnętrzne ogniwa podnosi temperaturę do 210°C, co prowadzi do ucieczki termicznej (thermal runaway). W konsekwencji ogniwo może eksplodować, powodując pożar trudny do opanowania.
W bateriach LFP (litowo-fosforanowo-żelazowych) ryzyko ucieczki termicznej występuje przy wyższej temperaturze (ok. 270°C). Choć są bardziej odporne na uszkodzenia mechaniczne i błędy w ładowaniu, mogą się zapalić w wyniku zwarcia elektrycznego.
Trudności w gaszeniu pożarów baterii
Głównym problemem podczas gaszenia baterii jest produkcja tlenu przez rozkładającą się katodę. Powoduje to, że tradycyjne metody gaśnicze, takie jak:
- Gaśnice CO2 – działają jedynie powierzchniowo i nie zapobiegają dalszemu spalaniu,
- Proszki gaśnicze – nie są w stanie odizolować ogniwa od tlenu,
- Gaśnice pianowe – nie tworzą wystarczająco szczelnej powłoki ochronnej,
nie są skuteczne w przypadku pożarów baterii.
Rozwiązaniem jest środek gaśniczy występujący w urządzeniach gaśniczych z certyfikowanymi środkami gaśniczymi do baterii, które absorbują ciepło pożaru, a po odparowaniu wody tworzą szczelną powłokę, izolując ogniwo od tlenu i ograniczając dalsze zwarcia.
Zagrożenia związane z dymem z pożaru baterii
Podczas spalania baterii litowo-jonowych wydzielane są toksyczne i żrące gazy, w tym:
- Tlenek węgla
- Dwutlenek węgla
- Wodór
- Metan i etan
Z tego powodu gaszenie pożaru wymaga stosowania odpowiednich środków ochrony osobistej, takich jak przyłbice i rękawice odporne na wysokie temperatury.