Zapisz się na  NEWSLETTER!        Zadzwoń: +48 888444998          Napisz: biuro@fireshop.pl

Nowe wymagania dotyczące gaśnic w pojazdach osobowych i dostawczych do 3,5t

2025-01-29 09:45:00
Gaśnice w autobusie i ciężarówce, nowe przepisy.

Nowe wymagania dotyczące gaśnic w pojazdach osobowych i dostawczych do 3,5 t

Z dniem 29 lutego 2024 roku weszło w życie obwieszczenie Ministra Infrastruktury w sprawie jednolitego tekstu rozporządzenia dotyczącego warunków technicznych pojazdów oraz ich niezbędnego wyposażenia. Jedną z kluczowych zmian jest obowiązek wyposażenia wszystkich pojazdów samochodowych w gaśnicę umieszczoną w miejscu łatwo dostępnym w razie potrzeby jej użycia (§ 11 ust. 1 pkt 14). Przepis ten dotyczy zarówno pojazdów osobowych, jak i dostawczych do 3,5 t, jednak nie określa konkretnej masy gaśnicy, ani jej rodzaju. W związku z tym, choć w pojazdach dostawczych rekomendowane jest stosowanie gaśnicy GP-2x ABC, nie jest to wymóg prawny, a jedynie zalecenie.

Wyposażenie autobusów w gaśnice

W przypadku autobusów obowiązują bardziej restrykcyjne wymagania:

  • Autobusy powinny być wyposażone w dwie gaśnice, z czego jedna powinna znajdować się blisko kierowcy, a druga wewnątrz pojazdu, w miejscu łatwo dostępnym.
  • Jeśli długość autobusu nie przekracza 6 metrów, wystarczy jedna gaśnica (§ 18 ust. 1 pkt 3).
  • Przepisy nie wskazują masy ani rodzaju gaśnic, jednak zaleca się zastosowanie gaśnic spełniających standardy ochrony przeciwpożarowej.

Wymogi dla ciężarówek

Ciężarówki niepodlegające pod ADR

Samochody ciężarowe przewożące osoby poza kabiną kierowcy muszą być wyposażone w dwie gaśnice:

  • Jedna powinna być umieszczona możliwie blisko kierowcy.
  • Druga powinna znajdować się wewnątrz przestrzeni przeznaczonej do przewozu osób (§ 40 ust. 1 pkt 8).

Ponownie, nie określono wymaganej masy gaśnic, dlatego rekomenduje się stosowanie GP-2x w kabinie oraz GP-6x do ochrony przestrzeni przewozowej.

Ciężarówki przewożące towary niebezpieczne (ADR)

Pojazdy przewożące substancje niebezpieczne podlegają wymogom Umowy ADR z 1 stycznia 2023 roku. Wymagane jest wyposażenie w:

  • Gaśnicę przeznaczoną do gaszenia komory silnika lub kabiny.
  • Dodatkową gaśnicę do gaszenia przestrzeni ładunkowej.
  • Dobór gaśnic zależy od Dopuszczalnej Masy Całkowitej (DMC) pojazdu ADR.

Gaśnica a urządzenie gaśnicze – kluczowe różnice

Nie każda gaśnica dostępna na rynku spełnia wymagania prawne. Aby mogła być uznana za pełnoprawną gaśnicę w Polsce, musi:

  • posiadać znak CE,
  • być wyprodukowana zgodnie z normą PN-EN 3-7,
  • posiadać świadectwo dopuszczenia wydane przez PIB CNBOP.

W przeciwnym razie zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z 27 kwietnia 2010 r. może być traktowana jedynie jako Urządzenie Gaśnicze, które nie spełnia wymogów obowiązkowego wyposażenia pojazdu.

Gaśnice importowane a wymogi CNBOP

Sprowadzane gaśnice z innych krajów Unii Europejskiej, nawet jeśli posiadają świadectwa dopuszczenia w swoich krajach, muszą również uzyskać świadectwo CNBOP, aby mogły być stosowane w Polsce jako gaśnice. Brak tego świadectwa oznacza, że gaśnica nie spełnia wymogów prawnych i nie może być stosowana jako obowiązkowe wyposażenie pojazdu.
Natomiast może być stosowane jako dodatkowe urządzenie gaśnicze.

Podsumowanie

Nowe przepisy jasno określają, że wszystkie pojazdy muszą być wyposażone w gaśnicę i umieszczone w miejscu łatwo dostępnym. Jednak nie precyzują masy i rodzaju gaśnic, co pozostawia pewną dowolność w ich doborze. Warto jednak pamiętać, że nie każda dostępna na rynku gaśnica spełnia wymagania prawne – musi posiadać odpowiednie atesty i dopuszczenia, aby mogła być uznana za legalne wyposażenie pojazdu.

Zachęcamy do świadomego wyboru odpowiednich gaśnic w sklepie fireshop.com.pl, które nie tylko spełnią wymogi prawne, ale przede wszystkim zapewnią skuteczną ochronę w razie pożaru. 

Dla pewności zapytaj doradcy tel. 888444998 lub napisz biuro@fireshop.pl.

Autor:Jakub Makuch