Strona korzysta z plików cookies zgodnie z Polityką Prywatności w celu realizacji usług. Korzystanie z witryny oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.
- Produkty
- Zastosowania
- Porady eksperta
- Katalogi
- Kontakt
Pożary Samochodów Elektrycznych i Spalinowych: dane statystyczne.
2024-07-22 12:25:00Statystyki Państwowej Straży Pożarnej pokazują interesujące trendy dotyczące pożarów samochodów elektrycznych i spalinowych w Polsce. W 2021 roku odnotowano 4 pożary samochodów elektrycznych, w 2022 roku liczba ta wzrosła do 10, a w 2023 roku aż do 21. Dla porównania, liczby pożarów samochodów spalinowych były znacznie wyższe: 9 273 w 2021 roku, 8 333 w 2022 roku i 7 166 w 2023 roku. Na tle tych liczb, w połowie 2024 roku na polskich drogach było około 60 tysięcy samochodów elektrycznych spośród ogólnej liczby 20 milionów pojazdów.
Bezpieczeństwo Przede Wszystkim
Mercedes, jako jeden z liderów w produkcji samochodów elektrycznych, stawia na solidne zabezpieczenia swoich pojazdów. Stalowe wzmocnienia chronią akumulatory przed uszkodzeniami mechanicznymi, a czujniki odłączają instalację wysokiego napięcia w razie wypadku. Testy zderzeniowe przeprowadzone przez Euro NCAP oraz wewnętrzne testy Mercedesa potwierdzają, że poziom bezpieczeństwa samochodów elektrycznych i spalinowych jest porównywalny.
Nowe Metody Gaszenia Samochodów Elektrycznych
Gaszenie pożarów samochodów elektrycznych jest wyzwaniem ze względu na obecność dużych akumulatorów litowo-jonowych, które mogą podsycać pożar poprzez uwalnianie tlenu. Pożary te trwają zwykle około 20 minut, podobnie jak w przypadku samochodów spalinowych, ale proces chłodzenia akumulatorów wodą wymaga znacznie więcej czasu. Nowoczesne metody gaszenia obejmują zalewanie akumulatora od wewnątrz lub umieszczenie całego pojazdu w specjalistycznym kontenerze wypełnionym wodą, Co pozwala dalej płonąć pod wodą, ale bez ryzyka rozprzestrzeniania. Straż pożarna zaczyna również wykorzystywać lance, które przebijają hermetyczne obudowy akumulatorów i pozwalają pompować wodę do ich wnętrza, jednak czas od zgłoszenia pożaru do przyjazdu i rozpoczęcia może ograniczyć możliwość gaszenia, dodatkowo, akumulatory palą się szybko, gwałtownie z bardzo wysoką temperaturą.
Podsumowanie
Statystyki przedstawione w artykule nie uwzględniają proporcjonalnej liczby pożarów w stosunku do liczby samochodów. Gdyby porównać te dane proporcjonalnie, okazuje się, że samochody elektryczne palą się z podobną częstotliwością co samochody spalinowe. Podobnie ja pojazdy spalinowe średnio około 7000 pożarów rocznie przy założeniu, że jest 20 milionów samochodów. Mimo że liczba samochodów elektrycznych jest znacznie mniejsza, proporcjonalnie wychodzi taka sama częstotliwość pożarów spalinowych i elektrycznych samochodów.
Warto jednak zauważyć, że większość samochodów spalinowych jest starsza, podczas gdy elektryki są stosunkowo nowe. Dodatkowo, możliwości gaszenia pożarów są zdecydowanie na korzyść samochodów spalinowych, które są łatwiejsze do ugaszenia i do szybkiej ewakuacji. W przypadku pożaru samochodu elektrycznego, po kilku sekundach z podwozia może wydobywać się ogień jak z palnika gazowego, co utrudnia bezpieczne opuszczenie pojazdu. Aby wysiąść, należy stworzyć osłonę pod nogami, najlepiej z koca gaśniczego. Ponieważ ryzyko statystycznie jest niewielkie, to nikt o tym nie myśli.
Zapraszamy do odwiedzenia naszego sklepu fireshop.pl, gdzie znajdziesz niezbędne akcesoria gaśnicze i sprzęt ochronny, który zwiększy Twoje bezpieczeństwo na drodze.